Wednesday, February 15, 2012

TANDA-TANDA TERNAKKAN AYAM KITA STRESS

Sedikit ilmu yang ingin teman kongsikan. Sekian lama tak update BLOG...moga boleh dijadikan pedoman pada sahabat penternak semua.


TANDA-TANDA TERNAKKAN  AYAM KITA STRESS

Perkara yg sering penternak ayam kampung asli terlupa adalah untuk mengetahui adakah ayam mereka dalam keadaan stress?. Kita biasanya melepas bebas ternakan kita atau membenarkan ayam ini untuk keluar pada siang hari dan hanya pulang apabila hari dah gelap. Tahukah anda, jika ternakan anda sentiasa berada dalam keadaan stress..ada kemungkinan ia boleh membawa maut.

Biasanya tanda2 stress ini dapat dilihat sekiranya ayam kita dalam keadaan yang kurang baik atau berada dalam keadaan minimum yg sesuai untuk ayam. Antara tanda ayam kita berada dalam keadaan tress adalah melalui kelaukuan mereka semasa direban seperti:

1. Ayam sentiasa dalam keadaan berjaga2 dimana sentiasa menegakkan kepala semasa makan untuk memerhatikan sekeliling( kalau ayam tak stress selamba je makan tak ingat dunia)

2. Ayam akan berterbangan lari sekiranya ada pergerakan yang mengejut seperti barang terjatuh atau hanyunan tangan yg tidak dirancang. Bermaksud ayam sangat peka atau dalam ketakutan.

3. melihat pergerakan ayam yg lebih suka berada ditempat tinggi atau tersorok walaupun diaktu siang dimana kebiasaanya mereka bebas merayap dipersekitaran reban.

4. Ayam kurang berselera untuk makan dan lebih gemar memerhatikan ayam lain makan terlebih dahulu.

5.Ayam sering dilihat tercungap2 bernafas kencang walaupun air disediakan mencukupi dan mengalami kemurungan.

Sekiranya anda mendapati ternakan anda berada dalam keadaan ini, ubatan untuk mengelakkan gejala stress berpanjangan perlu diberi seperti ubat anti stress. Ubat diberi pada ayam sehingga tanda2 ini hilang. Pastikan persekitaraan anda bersih dan ayam "gembira" berada dalam reban. Ubat anti stress mempunyai kandungan glokosa yg tinggi serta vitamin yg diperlukan oleh ayam bagi menghilangkan punca stress yg sedang dialami.

Antara punca stress adalah seperti:

1.Perubahan cuaca atau cuaca extrem yg melanda tempat anda seperti hujan lebat pertama setelah musim kemarau, hujan lebat dan cuaca sejuk pada waktu malam manakala cuaca panas terik diaktu siang atau sebaliknya dan lain2.

2. berlaku serangan pemangsa yang kerap direban anda samaada dari binatang ataupun manusia itu sendiri

3. Reban anda terletak terlalu hanpir dengan pencemaran bunyi atau pencemaran gegaran terutama diwaktu malam yg menyebabkan ayam kurang tidur dan mendapat rehat yg secukupnya.

4. Cahaya lampu yg terlalu terang pada waktu malam yg menyebabkan ayam kurang rehat kerana terlalu berjaga2.

5. Ayam yg baru sampai melalui perjalanan yg jauh.

6. sumber air yg kurang bersih atau terlalu banyak klorin.

7. Bilangan pejantan dan betina yg tidak seimbang menyebabkan pergaduhan merebut betina semasa mengawan kerap berlaku.

8. Kehadiran pelawat yg terlalu kerap juga mempengaruhi kadar stress ayam

9. Reban anda terlalu terbuka dan kurang tempat untuk berteduh melindungi dari cahaya panas.

10. Anda menukar makanan yg biasa diberi secara mengejut

11. Penggunaan vaksin kepada ayam ternakan.

Oleh itu pemerhatian yg baik serta kesedaran anda tentang penggunaan ubat anti stress mampu meningkatkan kadar hidup ternakan anda direban, barjaga2lah terutama ketika musim panas berpanjangan sekarang. Sedangkan kita sendiri kekadang rimas dengan cuaca panas ini , inikan pula ternakan kita..

 

No comments:

Post a Comment